De globes en kisten volgepropt met volksgeloof hier verzameld, komen in 2018 in het atelier terecht van Jean-Christian Midavaine, kunstenaar en restaurateur. Systematisch poetst en ontstoft hij elke compositie. Hij procedeert tot de restauratie wanneer het noodzakelijk lijkt te zijn, en werkt volgens het principe van de omkeerbaarheid van de interventie. Hij fotografeert elke stap, van de aankomst van het voorwerp in zijn atelier tot zijn vertrek uit het atelier. De minutieuze nauwkeurigheid en de details van deze type compositie kan je bijvoorbeeld zien en vaststellen in de scène met de geknielde monnik op zijn bed. We kunnen zelfs een replica van een « doek » van Rogier van der Weyden-Roger de le Pasture (ca 1399-1464) zien dat aan de muur hangt boven het bed. De restaurateur constateert dat het hout van de meubels droog geworden is. Hij behandelt het uitgedroogde hout met bijenwas. Vergulde bloemen op een gebloemde achtergrond zijn losgekomen doorheen de jaren en hangen boven een andere compositie ernaast. Jean-Christian Midavaine observeert op minutieuze wijze de oppervlakte van het doek en bepaalt de plaats van de bloemen en plaatst ze opnieuw op de oorspronkelijke plaats. Boven de vitrine is een Madonna geplaatst met kindje Jezus in plaaster, en waarschijnlijk uitgevoerd door Nicolas Lecreux (1734-1799). Het bevindt zich tussen het portret van een non en het portret van François Valentin, pastoor en kapelaan, ontvanger van de schatkamer van de kathedraal van Doornik.